Venetië in tweevoud

Een bijzondere stad als Venetië spreekt tot de verbeelding en vraagt erom gebruikt te worden als decor voor romans en verhalen.

Donna Leon, een Amerikaanse schrijfster met Ierse voorouders, woont al jaren in Venetië en voor haar bekende misdaadverhalen met commissaris Brunetti in de hoofdrol dient Venetië dan ook als setting. Deze detectives bevatten weinig expliciet geweld of bloedstollende spanning, maar hebben vaak wel actuele thema’s als basis voor een kalm verlopend, maar ondanks de aanwezige humor wat melancholieke verhalen. Venetië is prominent aanwezig, evenals de plaatselijke keuken. Na een aantal van deze verhalen is het als of je Brunetti, zijn gezin en de medewerkers op het politiebureau een beetje kent. En ook Venetië, zelfs al ben je zoals ik nog nooit geweest.

Hemelse juwelen

Na ruim 20 boeken in deze serie heeft ze nu iets heel anders gedaan.
Hemelse juwelen heeft in de bibliotheek een detective-sticker op de rug, maar er wordt geen moord gepleegd of opgelost in dit verhaal. Althans, geen recente.

MissionEigenlijk is het boek in opdracht geschreven. Het idee komt van Cecilia Bartoli, de Italiaanse mezzosopraan. Zij ontdekte de verloren gewaande aria’s van componist Agostino Steffani, die ze op haar cd Mission vertolkt. Bartoli raakte geïntrigeerd door het levensverhaal van Agostino Steffani (1654-1728), componist van zestien opera’s en talloze kamerduetten, wonend in Italië, Duitsland en Frankrijk, priester, diplomaat, mogelijk castraat, en zelfs spion. Hij werd ook verdacht van betrokkenheid bij de moord op graaf Königsmarck. Daarvoor zou Steffani bloedgeld hebben ontvangen, waarvoor hij ‘hemelse juwelen’ had gekocht.
Cecilia Bartoli heeft Donna Leon gevraagd de ontdekking van de manuscripten in een roman te verwerken. “Priester, diplomaat, spion, meestercomponist én een voorloper van Händel? door die combinatie moest ik aan Donna Leon denken”, aldus de zangeres.

Hemelse juweln

Het verhaal:
Caterina Pellegrini houdt evenveel van muziek als van haar geboortestad Venetië. Wanneer ze als muziekwetenschapper de kans krijgt om de nalatenschap van een onbekende componist te onderzoeken, hoeft ze niet lang na te denken. De erfenis blijkt te bestaan uit twee antieke kisten met brieven en andere papieren. Caterina hoopt op een muzikale ontdekking die haar doorbraak zou kunnen betekenen, maar haar opdrachtgever lijkt slechts uit op financieel gewin. Uit de brieven komt stukje bij beetje het intrigerende leven van Agostino Steffani naar voren. Hoe dieper Caterina graaft, hoe dringender haar vragen worden. Wat had de man te maken met de grootste moordzaak van zijn tijd? En wat is de rol van Moretti, de advocaat door wie Caterina voor deze opdracht is ingehuurd?

De speurtocht van Caterina brengt wat spanning in het verhaal, maar het draait toch vooral om de muziek. Dat Donna Leon verstand van zaken heeft is duidelijk, en een lesje muziekgeschiedenis is nooit weg. In elk geval kreeg ze mij zo ver dat ik naar werken van Steffani ben gaan zoeken op YouTube 😉
Boek en cd zijn gelijktijdig uitgebracht, een handig marketingconcept!


Dans van de doden

Geheel toevallig las ik meteen daarna nog een boek dat zich afspeelt in Venetië. In tegenstelling tot de hoofdpersonen uit de boeken van Donna Leon, die Venetianen zijn in hart en nieren, blijft de heldin in dit verhaal een buitenstaander. De stad is ook niet al te vriendelijk. Het is winter, koud en glibberig op straat, en er dreigen de nodige gevaren.
Ook David Hewson woonde jarenlang in Italië. Hij is bekend van zijn Nic Costa-thrillers die zich in Rome afspelen. Dans van de doden staat los van deze serie en heeft een vrouw in de hoofdrol, forensisch patholoog Teresa Lupo.

Dans van de doden

Het verhaal:
Het is carnaval in Venetië, maar Teresa Lupo is met een ander doel in de stad: haar tante Sofia is verdwenen. Er lijken geen aanwijzingen te zijn tot het moment dat Teresa de wijk Dorsoduro bezoekt en in aanraking komt met een man die het masker van de Pestdokter draagt. De zaak wordt complexer als er brieven opduiken waarin hints worden gegeven naar het Venetiaans verleden. Zijn ze verzonden door Sofia zelf? Of door haar ontvoerder? Of is er iemand die Teresa wil helpen het raadsel op te lossen?

Een verhaal met kleurrijke beschrijvingen van de stad en de verschillende personages, de nodige spanning en een bovennatuurlijk tintje. Sommige vragen blijven onbeantwoord. Wie is de figuur die zich de Graaf van Saint Germain noemt?

Venetië tijdens het carnaval is een toepasselijke setting voor deze boeiende thriller, die ik moeilijk weg kon leggen.

Op Crimezone staat een uitgebreide recensie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s